De financiële module is de feitelijke basis van het gehele pakket. Zonder deze basis kunt u de andere modulen niet gebruiken. U kunt binnen Pafin meerdere (999) administraties voeren. Zo kunt u bijvoorbeeld de administratie voeren voor een werkmaatschappij en een holding. Toegang tot de holding kunt u afschermen met een specifiek wachtwoord. Ook kunt u verschillende gebruikers aanmaken en deze afzonderlijke toegangsrechten toekennen. De koppeling naar Microsoft Word maakt het mogelijk dat u een standaard brief kunt vullen met de klantgegevens uit Pafin.Ook kunt u uw financiële administratie exporteren naar Microsoft Excel.
Met de module financieel beschikt u over een grootboek- , debiteuren- en crediteurenadministratie. Voor het starten van een nieuwe administratie kunt u gebruik maken van een handige wizard. Zo kunt u een standaard rekeningschema inlezen voor een eenmanszaak, openbare vennootschap of besloten vennootschap (bv). Deze kunt u overigens wel aanpassen aan uw eigen wensen. Ook kunt u ervoor kiezen om geheel zelfstandig een administratie aan te maken. Het grootboek vormt het hart van uw administratie. Alle financiële feiten brengt u in via een dagboek. Via de diverse grootboekoverzichten kunt u deze gegevens weer raadplegen. Ook kunt u Pafin uw BTW-aangifte laten berekenen. Pafin is direct verwerkend. U behoeft niet door te boeken om uw financiële rapportage te kunnen doen. Hierdoor kunt u achteraf journaalposten corrigeren. Ook kunt u in meerdere boekjaren boeken. Via de (concept) jaarovergang worden de mutaties uit het vorige boekjaar overgenomen in de openingsbalans.
In de praktijk blijkt het dat niet elke debiteur zich houdt aan uw betalingsconditie. Het is daarom van belang dat u snel over actuele informatie van uw debiteuren kunt beschikken.Op eenvoudige wijze verkrijgt u een openstaande postenlijst, een ouderdomsanalyse of rekeningoverzicht. Deze laatste wordt in briefformaat opgemaakt en kunt u direct versturen. Uw debiteuren zijn ook uw klanten. Zo kunt u binnen het pakket ook meerdere gegevens van de klant opslaan die bijvoorbeeld het relatiebeheer of verkoopproces kunnen ondersteunen. Op eenvoudige wijze kunt u een mailing verzorgen met de nodige selectie variabelen. Dit kan via een gepersonaliseerde mailmerge of adresetiketten. Per debiteur kunt u meerdere contactpersonen en e-mailadressen opslaan. Zoals u met de debiteurenbewaking controle heeft over de vorderingen op uw afnemers, zo biedt de crediteurenadministratie controle over de schulden aan uw leveranciers. Ook in de crediteurenadministratie is het mogelijk om openstaande posten, ouderdomsanalyses en crediteurenkaarten te raadplegen, afdrukken of te exporteren naar Microsoft Excel.